Monday, September 18, 2017

5 Tabiat Orang Bangang Yang Orang Cerdik Takde


Dunia kita dihuni oleh semua jenis orang yang mempunyai kecerdasan yang berbeza-beza. Hampir semua orang berpendapat bahawa mereka bijak, sudah tentu, dan sangat sukar untuk mendapatkan penilaian yang tepat mengenai kecerdasan kita sendiri. Lagipun, minda kita sentiasa pintar di kepala kita sendiri, bukan?
Dan kecerdasan sangat penting. Terutama dalam konteks profesional, minda pintar dan tangkas boleh menjadi aset terbaik korang. Tetapi orang kurang bijak sering mempunyai tabiat bodoh dan juga boleh menjadi bencana dalam beberapa keadaan.
Ini adalah lima perbezaan asas antara orang pintar dan bodoh a.k.a bangang
Manusia bangang menyalahkan orang lain atas kesilapan mereka sendiri
Ia sangat kelihatan, tidak profesional, dan sesuatu yang tidak pernah dilakukan orang pintar. Sekiranya korang secara konsisten cuba menghilangkan kesilapan korang dalam orang lain, korang menunjukkan kepada semua orang bahawa korang tidak boleh menjadi orang yang cerdik.
Mereka ini juga tidak suka bertanggungjawab atas kesilapan mereka. Mereka lebih suka buat muka kesian dan paling cepat menuding jari. Apabila korang mula menuding jari, orang mula melihat korang sebagai seseorang yang tidak bertanggungjawab atas tindakannya.
Orang pintar juga tahu bahawa setiap kesilapan adalah peluang untuk belajar untuk melakukan yang lebih baik pada masa akan datang. Kajian neurologi yang dilakukan oleh Jason S. Moser dari Universiti Michigan State menunjukkan bahawa otak orang pintar sebenarnya bereaksi berbeza dengan kesilapan.
Orang bangang sentiasa ingin berasa betul
Dalam situasi konflik, orang pintar mempunyai masa yang lebih mudah untuk berempati dengan orang lain dan memahami hujah mereka. Mereka juga dapat menggabungkan hujah-hujah ini ke dalam rantaian mereka sendiri dan untuk menimbang semula pendapat mereka dengan sewajarnya.
Tanda pasti kecerdasan adalah keupayaan untuk melihat dan memahami perkara-perkara dari perspektif yang berbeza, dan orang pintar berpikiran terbuka terhadap maklumat baru dan mengubah parameter.
Orang bangang di sisi lain akan terus berhujah selama-lamanya dan tidak akan berganjak dari kedudukan mereka, tanpa mengira hujah-hujah yang sah yang dikemukakan kepada mereka. Ia juga bermakna mereka tidak akan nampak jika orang lain lebih bijak atau cekap.
Penaksiran ini dipanggil kesan Dunning-Kruger. Ini adalah kecenderungan kognitif yang membuat orang kurang cekap untuk menaksir kemahiran mereka sendiri sambil meremehkan kecekapan orang lain.
Istilah ini dicipta pada tahun 1999 dalam penerbitan David Dunning dan Justin Kruger. Ahli psikologi telah mendapati dalam penyelidikan terdahulu bahawa dalam bidang seperti pemahaman bacaan, bermain catur atau memandu kereta, kejahilan membawa lebih banyak keyakinan daripada pengetahuan.
Di Cornell University, mereka melakukan lebih banyak eksperimen mengenai kesan ini dan menunjukkan bahawa orang yang kurang kompeten bukan sahaja melebih-lebihkan kemahiran mereka sendiri, mereka juga tidak menyedari apabila kemahiran orang lain lebih tinggi.
Sudah tentu ini tidak bermakna orang pintar selalu berfikir orang lain betul. Tetapi mereka mendengar dengan penuh perhatian dan mempertimbangkan semua hujah sebelum membuat keputusan.
Si bangang bertindak balas terhadap konflik dengan kemarahan dan tingkah laku negatif
Sudah tentu orang yang paling bijak boleh menjadi sangat marah dari semasa ke semasa. Tetapi bagi orang yang kurang pintar, apabila mereka merasakan mereka tidak mempunyai kawalan terhadap keadaan seperti yang mereka mahu, mereka cenderung menggunakan kemarahan dan tingkah laku yang agresif untuk menjamin kedudukan mereka.
Penyelidik Universiti Michigan menjalankan kajian terhadap 600 peserta dengan ibu bapa dan anak-anak mereka, dalam tempoh 22 tahun. Mereka mendapati korelasi yang jelas antara tingkah laku agresif dan skor IQ yang lebih rendah.
Para penyelidik menulis dalam penghuraian mereka: “Kami menghipnotiskan bahawa kecerdasan yang rendah membuat pembelajaran tanggapan agresif lebih cenderung pada usia awal, dan tingkah laku yang agresif ini menjadikan perkembangan intelektual semakin sukar.”
Orang bodoh mengabaikan keperluan dan perasaan orang lain
Orang pintar cenderung menjadi sangat baik dengan orang lain. Ini menjadikan mereka lebih mudah memahami pandangan orang lain.
Russel James dari Texas Tech University telah menjalankan kajian perwakilan dengan beribu-ribu rakyat Amerika dan mendapati bahawa orang yang mempunyai IQ tinggi lebih cenderung memberi tanpa mengharapkan apa-apa balasannya. Rupa-rupanya, orang pintar lebih baik menilai keperluan orang lain dan juga lebih cenderung untuk membantu mereka.
“Orang yang mempunyai kebolehan kognitif yang tinggi lebih mampu memahami dan memenuhi keperluan orang yang jauh.”
Orang kurang pintar sukar menerima kenyataan bahawa ada orang boleh berfikir secara berbeza berbanding mereka dan oleh itu tidak bersetuju dengan mereka. Juga konsep melakukan sesuatu untuk seseorang tanpa mengharapkan ganjaran pahala adalah lebih asing kepada mereka.
Setiap orang mementingkan diri sendiri dan lagi, ia adalah perkara biasa dan berperikemanusiaan. Tetapi penting bagi kita untuk mengekalkan keseimbangan antara keperluan untuk mencapai matlamat kita sendiri dan keperluan untuk mempertimbangkan perasaan orang lain.
Manusia bangang fikir mereka lebih baik daripada yang lain
Orang pintar berusaha untuk memberi motivasi dan membantu orang lain. Mereka mempunyai tahap keyakinan yang sihat dan cukup pintar untuk menilai secara tepat kecekapan mereka.
Si bangang ini pula di sisi lain cenderung untuk bercakap buruk terhadap orang lain untuk membolehkan mereka dilihat sebagai orang yang lebih baik. Mereka yakin berada di atas orang lain dan sentiasa cepat menilai. Prejudis bukan tanda kecerdasan.
Dalam kajian Kanada yang diterbitkan oleh “Sains Psikologi”, dua saintis dari Universiti Brock di Ontario mendapati bahawa “orang yang mempunyai IQ yang rendah cenderung lebih suka hukuman berat, lebih homophobia dan lebih mungkin bersifat perkauman.”
Ramai ahli biologi percaya bahawa keupayaan manusia untuk bekerja bersama telah memainkan peranan penting untuk pembangunan keseluruhan kita. Ini bermakna penanda kecerdasan yang paling penting adalah dapat bekerja dengan orang lain.
–Independent–

No comments:

Post a Comment