Thursday, October 5, 2017

Periksa kaki setiap hari untuk tanda-tanda komplikasi kencing manis.


PUTRAJAYA: Tahap kesedaran yang rendah dan mengabaikan pemeriksaan kaki setiap hari menyebabkan ramai pesakit diabetes menghadapi komplikasi seperti jangkitan kaki dan ulser, sehingga memerlukan amputasi.
Ahli endokrinologi perunding Putrajaya, Dr Nurain Mohd Noor berkata kebanyakan pesakit diabetes lebih berpengetahuan tentang komplikasi jantung atau strok tetapi tidak menyedari bahawa rawatan kaki sangat penting bagi mereka.
“Saya sentiasa mengingatkan pesakit diabetes bahawa apabila mereka bangun pada waktu pagi, tidak melihat wajah mereka terlebih dahulu di cermin tetapi di kaki mereka. Ini kerana jika ada sesuatu di wajah anda, orang akan memberitahu anda tetapi tidak jika ia berada di kaki, jadi anda perlu menyemak kaki anda sendiri sentiasa. ”
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas melancarkan program ‘Perawatan Kaki untuk Pesakit Diabetes’ peringkat kebangsaan oleh Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahya, di sini Isnin.
Dr Hilmi, dalam ucapannya, berkata pada masa ini dianggarkan 3.6 juta rakyat Malaysia dewasa mengalami diabetes dan sejak tahun 2004, Kementerian Kesihatan telah membina 622 Pusat Sumber Diabetes (DRC) di 73 hospital dan 549 klinik kesihatan di seluruh negara.
“DRC menyediakan maklumat mengenai penjagaan kesihatan komprehensif untuk pesakit kencing manis termasuk kaunseling mengenai diet yang sesuai, mengambil ubat dalam bentuk tablet atau suntikan, pemantauan paras gula darah, pemeriksaan mata dan penjagaan kaki.
“Bilangan DRC akan ditingkatkan dari semasa ke semasa untuk menampung 146 hospital kerajaan dan 1,000 klinik kesihatan di seluruh negara. Seorang pendidik jururawat diabetes (DNE) ditempatkan di setiap DRC untuk mendidik pesakit diabetes mengenai penyakit ini dan sehingga kini terdapat 727 orang Dne , “katanya.
– BERNAMA

No comments:

Post a Comment