Thursday, October 12, 2017

Negara Paling Banyak Cuti Di Dunia.. Malaysia Di Ranking Ke Berapa?

Jika anda merasakan kita ini mendapat bahawa negara kita terdapat banyak cuti umum, jom lihat pula di mana kedudukan negara kita berbanding negara lain.


1) Sri Lanka (25 hari setahun)
Negara ini juga mmpunyai pelbagai bangsa dan agama dan terdapat  keperluan untuk mewujudkan bayak cuti umum untuk menghormati perayaan ataupun golongan di negara ini.
Masyarakat negara ini akan meraikan Hari Poya iaitu meraikan hari bulan mengambang penuh mngikut masyarakat Budha. Jika bernasib baik, terdapat 2 hari dalam bulan tersebut, bulan akan mengembang penuh. Cuti umum pada waktu itu dipanggil hari Adhi.

2) India (21 hari setahun)
Disebabkan mempunyai masyarakat majmuk jugalah India turut mempunyai banyak cuti. Perayaan bercorak agama turut diberikan cuti umum dan terdapat 4 cuti umum di India iaitu hari republik, hari pekerja, hari kemerdekaan dan hari meraikan Mahatma Gandhi yang jatuh pada 2 Oktober.

3) Filipina (18 hari setahun)
Seperti Sri Lanka dan India, FIlipina turut mempunyai banyak cuti umum disebabkan kewujudan dan kepelbagaian masyarkat. Filipina banyak memberi cuti umum untuk hari bersejarah mereka seperti 9 April yang dikenali sebagai Day of Valor sempena kejatuhan wilayah Bataan, hari bermulanya Revolusi Filipina yang dipanggil The Cry of Pugad Lawin pada 28 Ogos, hari kelahiran Andres Bonifacio bapa Revolusi Filipina pada 30 November dan hari memperingati kematian Jose Rizal pada 30 Disember.

4) China  (17 hari setahun)
Berlainan dengan negara di atas, China pula banyak memberi cuti umum menurut budaya masyarakat mereka. Masyarakat China akan menyambut tahun baru dan tahun baru Cina disamping 7 hari cuti umum. Antara cuti umum yang diberikan menurut budaya mereka, menyambut hari Ching Ming dan masyarakat China juga mengadakan perlumbaan Bot Naga bagi memperingati upacara Festival Duanwu atau Dragon Boat Festival.

5) Thailand (15 hari setahun)
Thailand menyambut hari Chakri iaitu pembentukan DInasti Chakri dan penubuhan kota Bangkok. Hari festival Songkran disambutan paling besar dimana semua ahli keluarga akan berkumpul disamping hari Wesak, Hari Dhamma (permulaan agama Budha) dan dua hari lagi untuk mmperingati kematian Raja Thailand Bhumibol Adulyadej (2016) dan Raja Chulalongkorn (1990)

Malaysia di mana?
Mengikut rekod rasmi setakat ini Malaysia mempunyai 15 hari cuti umum setiap tahun, tidak termasuk dengan cuti-cuti peristiwa yang boleh muncul tiba-tiba contohnya seperti meraikan kemenangan Sukan SEA, kemenangan pasukan bolasepak dalam piala Suzuki.

No comments:

Post a Comment