Thursday, October 5, 2017

KL Pocket Parks untuk pelawat meneroka dengan berjalan kaki.


KUALA LUMPUR: ‘Pocket Park’, atau juga dikenali sebagai hutan bandar mini, akan menjadi antara tarikan ibu kota persekutuan yang akan menarik pelancong untuk meneroka bandar dengan berjalan kaki.
Projek yang diuruskan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur itu telah diwujudkan di kawasan bandar untuk menawarkan pengalaman yang unik kepada pengunjung sambil menggalakkan mereka berjalan dan menggunakan pengangkutan awam, mengurangkan kesesakan lalu lintas.
Pengarah eksekutif DBKL (Pengurusan projek) Datuk Mahadi Che Ngah berkata projek itu bertujuan memanfaatkan sepenuhnya ruang awam di bandar dan menjadikan mereka taman mini yang menyegarkan, memberikan keselesaan sambil memanjangkan kehijauan bandar persekutuan.
“Pada masa ini, projek ini telah siap sepenuhnya di kawasan taman Jalan Tun Perak, Jalan Sultan Ismail dan Medan Tuanku. Tujuh kawasan lain yang dikenalpasti, termasuk di Taman Ain Arabia, Dataran DBKL dan Jalan Silang masih dalam peringkat perancangan dan dijangka siap tahun depan, “katanya kepada Bernama.
Usaha juga sedang dijalankan untuk memperluaskan projek ke lokasi berpotensi lain.
Dalam membina taman saku, Mahadi berkata pertimbangan juga diberikan kepada kemudahan taman mini ke struktur ikonik di Kuala Lumpur, piawaian reka bentuk dan ciri keselamatan.
Beliau menggesa syarikat swasta untuk bekerjasama dengan DBKL dalam mewujudkan taman saku di bandar, menjadikannya menjadi landmark yang menarik manakala orang ramai, khususnya penduduk bandar boleh menyertai usaha untuk memelihara hutan bandar.
– BERNAMA

No comments:

Post a Comment