Wednesday, November 1, 2017

WHATSAPP PERKENAL CIRI BARU UNTUK TAHU LOKASI RAKAN ANDA. INI CARANYA..



Tiada Lagi Istilah ‘OTW’. WhatsApp baru saja memperkenalkan ciri terbarunya dengan live location. Ciri ini membuat penggunanya dapat memberitahu orang lain keadaan tempat dan lokasi sesungguhnya secara real time.

WhatsApp mengumumkan ciri live location di laman web rasmi mereka. Bagi mereka yang ingin menggunakan ciri live location, pengguna harus melakukan update aplikasi WhatsApp di gadgetnya terlebih dahulu.
Seterusnya, pengguna perlu membuka location option di bahagian attachment. Di situlah pengguna akan kelihatan ciri baru bernama share live location.
Ketika memilih option share live location, pengguna akan diminta menentukan berapa lama ciri live location dapat diakses oleh kawan atan individu lain, pilihannya adalah 15 minit, satu jam, dan lapan jam.

Setelah waktu tersebut ditetapkan, posisi pengguna akan muncul di map secara real time. Pergerakan pengguna pun akan dapat dilihat oleh individu lain yang sedang chat.

Ianya tidak hanya dapat digunakan di chat individu, pengguna juga dapat membagikan live location di grup. Anggota grup pun dapat memantau pergerakan beberapa anggota lainnya sekaligus dalam satu peta. Dengan begitu, anggota grup dapat saling memantau ke mana pengguna lainnya bergerak.

Ataupun pengguna boleh mengikut cara mudah di bawah ini untuk menggunakan ciri terbaru itu.
Buka mesej dengan orang atau orang yang anda mahu berkongsi lokasi anda dengan
Tekan butang tambah di sudut kanan bawah dan pilih lokasi
Akan ada pilihan baru di sini untuk “Share Live Location”
Pilih berapa lama anda ingin berkongsi lokasi
Tekan ‘Send’
Real Live Location akan muncul di skrin penerima sebagai peta
Lebih daripada seorang dalam kumpulan boleh berkongsi lokasi mereka dan semua akan muncul sebagai ikon pada peta
Sekarang, dengan adanya ciri terbaru whatsapp ini tiada lagi alasan ‘tengah otw’ padahal masih lagi baring-baring di katil.
Silakan SHARE. Semoga bermanfaat.
Sharing is caring!
Sumber: brilio.net

No comments:

Post a Comment